Het
solliciteren
De voorbereiding
De sollicitatiebrief:
- Het Curriculum
Vitae (CV) - Je brief
schrijven
Uitgenodigd... En dan?
Netwerken, de basis van verantwoord solliciteren
De sollicitatiecentra
Solliciteren
Het doel van solliciteren is dat de werkgever je aanneemt. Dus is het aan te
raden bij de werkgever de indruk te wekken dat jij dè figuur voor de beschikbare
vacature bent. Als je hem of haar daar niet van weet te overtuigen, krijg je
immers ook de baan niet. Dat betekent dat je jezelf (en je kwaliteiten) moet
verkopen tijdens de sollicitatieprocedure.
Verkopen, dus.
Dat wil zeggen dat je je positieve kwaliteiten op een gemotiveerde manier naar
voren brengt. Dat is niet altijd even makkelijk. Veel sollicitanten zijn bang
hun kwaliteiten teveel aan te dikken, zijn bang om arrogant over te komen. Jij
weet echter al dat die baan voor jou is gemaakt, nu moet je daar alleen de
werkgever nog van weten te overtuigen.
Probeer dus eventuele bescheidenheid te voorkomen. Stel je voor dat het niet zo
is dat jij een werkgever nodig hebt, maar dat de werkgever niet zonder jou kan.
Per slot van rekening heeft de werkgever een vraag (hij heeft een vacature
openstaan) en jij hebt wat aan te bieden (je geweldige kwaliteiten).
Denk na
Wanneer een werkgever een vacature in de aanbieding heeft, heeft hij
waarschijnlijk een aantal wensen met betrekking tot zijn potentiële werknemer.
Zo wil hij waarschijnlijk dat de nieuwe baliemedewerkster er fris en verzorgd
uitziet; ze moet per slot van rekening zijn relaties opvangen bij de balie. Een
werkgever die op zoek is naar een heftruckchauffeur zal minder op het uiterlijk
van de sollicitant letten dan in het voorbeeld van de baliemedewerkster. Aan een
heftruckchauffeur worden weer andere eisen gesteld.
Als goede sollicitant weet je dus wat er van je gewenst wordt bij de vervulling
van een bepaalde vacature. Pas als je precies weet waarnaar een werkgever op
zoek is, kun je hem duidelijk maken waarom jij aan zijn vraag voldoet. Met
andere woorden: zorg dat je voorbereid bent op je sollicitatie. Het staat nogal
slordig als je wel snel reageert, maar eigenlijk niet precies weet waarop. Dat
soort dingen worden meestal vrij snel duidelijk.
Samenvattend:
Solliciteren - de voorbereiding
Wanneer je op zoek gaat naar werk bestaat de eerste stap uit zelfonderzoek: wat
wil je en wat kun je? Wanneer je dat eenmaal weet, kun je de markt gaan
verkennen. Wat voor werk (dat binnen jouw mogelijkheden valt) is er bij jou in
de buurt te vinden? Op het moment dat je èn weet wat je zelf wilt, èn weet wat
er voor werk bij jou in de buurt voorhanden is, kun je deze gegevens op elkaar
afstemmen en gaan solliciteren.
Stel: je hebt werkelijk geen idee over wat je nu wilt gaan doen. Misschien kun
je dan eens gaan praten met een instantie als het Adviesbureau voor Opleiding en
Beroep. De AOB's verzorgen onder meer de beroepskeuzetests voor de meeste
arbeidsbureaus. Daarnaast hebben de AOB's contracten met de scholen in de regio.
Ze begeleiden cursisten in het leerlingwezen, ze begeleiden en adviseren
leerlingen en begeleiden schooldecanen. Neem gerust eens contact met ze op.
Tip:
Voor een goede sollicitatie heb je het één en ander aan informatie nodig.
Afgezien van je eigen gegevens wil je, voor je gaat solliciteren, misschien nog
iets meer weten van de functie waarnaar of het bedrijf waarbij je solliciteert.
In zo'n geval mag je best even bellen met het bedrijf. En als je een prettig
telefonisch onderhoud hebt gehad, bestaat bovendien de kans dat men je naam
onthoudt.
Overigens kun je, als er bij de advertentie een telefoonnummer staat vermeld,
ook gewoon bellen om een afspraak te maken voor een sollicitatiegesprek. Je
slaat zo het altijd moeilijke briefschrijven over, je onderscheidt je van de
andere sollicitanten en vergroot daarmee de kans op een baan!
Een (voorbereidend) telefoontje kan dus al van invloed zijn op de rest van de
procedure: je maakt een eerste indruk. Zorg ervoor dat je, voordat je gaat
bellen, precies weet wat je vragen wilt en waarom. Houdt tijdens het gesprek pen
en papier bij de hand, waar je van tevoren een vragenlijstje op hebt gezet.
Schrijf tijdens het gesprek belangrijke dingen op. Je kunt dan eventueel in een
later stadium van de procedure terugkomen op eerder gedane uitspraken.
Positieve instelling
Als je dan een vacature hebt gevonden waarvan je weet wat de baan inhoudt,
waarvoor je aan de gestelde eisen voldoet èn waar je zin in hebt, kan je aan de
slag. Je kunt nu de werkgever met een positieve instelling tegemoet treden. Als
je dan ook nog lekker uitgeslapen bent, ben je waarschijnlijk vrolijker, alerter
en zekerder van jezelf dan het geval zou zijn als je niet voldoende rust zou
hebben gehad. Zorg ervoor dat je 'op scherp staat'. Neem je eigen
verantwoordelijkheid, laat je niet storen door externe factoren. (Bus gemist?
Kon je dat niet voorkomen?) Schep je eigen kansen, neem weloverwogen risico's.
Wees overtuigd van jezelf en denk vanuit de werkgever.
Samenvattend:
-
Verken eerst jezelf en de
(lokale) arbeidsmarkt voor je gaat solliciteren
-
Bereid je voor, 'ken' het
bedrijf en de vacante baan. internet of een belletje?
-
Weet wat je wilt
-
Sta op scherp
Solliciteren - de
sollicitatiebrief
Het eerste dat een werkgever van je te zien krijgt, is in de meeste gevallen je
sollicitatiebrief. Beschouw je sollicitatiebrief als je visitekaartje. De eerste
selectie vindt vaak al plaats aan de hand van schifting van sollicitatiebrieven.
Werkgevers krijgen soms erg veel brieven op een vacature. Schrijf daarom je
brief en C.V. niet met de hand. Handgeschreven brieven gaan niet zelden
ongelezen richting versnipperaar. Gebruik dus het liefst een computer of een
schrijfmachine, hoe onpersoonlijk dat ook over mag komen.
Je brief bestaat in ieder geval uit twee delen: je Curriculum Vitae (C.V.) en je
brief. Het wordt aangeraden om met je C.V. te beginnen. Het vormt het
uitgangspunt voor je brief, en in een later stadium voor het gesprek.
Solliciteren - het Curriculum
Vitae (CV)
Curriculum Vitae betekent 'levensloop'. Het C.V. is een beschrijving van wie je
bent en wat je kunt. Je C.V. geeft naast je persoonlijke gegevens als adres,
geboorteplaats en dergelijke een overzicht van je kennis, je werkervaring, je
opleiding en je vaardigheden.
Het C.V. is je 'advertentie', het onderdeel van je reclamecampagne dat tot doel
heeft je kwaliteiten te verkopen en een werkgever ervan te overtuigen dat jij
voor hem erg interessant bent.
Wat kun je in je c.v. vermelden?
-
persoonlijke gegevens:
naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, geboortedatum en -plaats.
-
opleiding:
alle opleidingen/cursussen die je hebt gevold. Vermeld daarbij in welke
periode je die opleiding/cursus hebt gevolgd en de behaalde diploma's.
-
werkervaring:
vermeld ook eventueel uitzendwerk, stages en vakantiewerk. Geef hierbij de
naam van het bedrijf, de vestigingsplaats, het jaar waarin je gewerkt hebt,
je functie en een functieomschrijving aan.
-
hobby's:
het vermelden van hobby's geeft een werkgever een idee over je
persoonlijkheid, of je graag met mensen omgaat en of je in teamverband kunt
werken.
-
overige informatie:
bijvoorbeeld spreekvaardigheid Engels, goede contactuele vaardigheden,
leidinggevende capaciteiten, stressbestendigheid etc.
Kort, bondig en strak vormgegeven...
Je C.V. is kort, bondig, concreet en
ziet er vooral strak vormgegeven (zie voorbeeld ) uit. De werkgever heeft, als
het goed is, in één oogopslag duidelijk overzicht van wie je bent. Houd het bij
voorbaat bij één A-4'tje, en vermeld geen zaken die niet direct van belang zijn.
Werk consequent, geef jaartallen aan en werk met behulp van duidelijke
kantlijnen. Maak geen spel- of typefouten en gebruik geen afkortingen.
... en zeker geen standaarddocument.
Je C.V. moet goed aansluiten bij de
wensen en eisen van de werkgever. Het mag dus geen standaarddocument zijn
waarvan je bij elke sollicitatie een uitdraai maakt. Bekijk per sollicitatie of
je de inhoud van je C.V. moet aanpassen aan de vacature waar je op dat moment op
reageert. Zorg er verder voor dat je zo min mogelijk 'gaten' in je C.V. hebt.
Een werkgever zal altijd willen weten wat je gedaan hebt in het tijdsbestek dat
je niet hebt vermeld.
Samenvattend:
-
Begin het daadwerkelijke
schrijven met je C.V.
-
Schrijf brief en C.V. niet met
de hand, maar met een machine of computer
-
Je C.V. is geen
standaarddocument
-
Zorg voor een overzichtelijke
opmaak
-
Laat geen 'gaten' in je C.V.
vallen
-
Je C.V. bevat in ieder geval de
volgende elementen: persoonlijke gegevens, opleiding en werkervaring
Solliciteren - je brief schrijven
De inhoud van je brief moet de lezer
overtuigen van je kwaliteiten en je motivatie. In je brief vertaal je je
positieve eigenschappen naar voordelen voor de werkgever.
Je sollicitatiebrief geeft je even
een beetje vrijheid. Hoewel je min of meer aan een standaard opmaak vastzit, kun
je in je brief een beetje van je creativiteit kwijt: je mag (een beetje!)
prikkelen. Laat in je brief zien dat je je huiswerk gedaan hebt, dat je goed
voorbereid bent en dat je dus bekend bent met de functie waarvoor èn het bedrijf
waarbij je gaat solliciteren.
Je sollicitatiebrief moet een werkgever dus overtuigen van je motivatie en je
positieve uitstraling. Omdat de lezer nog niets van je weet voordat hij de brief
heeft gelezen, mag de brief geen onduidelijkheden bevatten. Let erop dat je een
duidelijke structuur hanteert, en vermeld in je brief hoe je weet dat er een
bepaalde vacature openstaat (naar aanleiding van... solliciteer ik naar de
functie van...). Als je brief boeit, wordt de rest ook gelezen.
De lezer zal in eerste instantie je
brief erg snel doorlezen. Als er weinig interessants in te lezen valt, zal deze
al vrij snel op de stapel afwijzingen terechtkomen. Wanneer de brief echter
boeit, wordt hij verder doorgelezen. Nu wordt ook het C.V. gelezen. Als
schrijver begin je met het schrijven van je C.V. Voor de lezer heeft de brief
echter de grootste aandachtswaarde. Je brief is het eerste selectiemiddel in de
procedure. Het is dus van groot belang dat je pakkend schrijft. Het afwisselen
van korte en lange zinnen en het gebruiken van veel actieve werkwoorden zijn
enkele trucs die de leesbaarheid van je brief kunnen bevorderen. Wees zuinig met
'ik' aan het begin van zinnen.
Tips:
Tot slot nog wat losse tips.
Het is aan te raden de brief aan
iemand persoonlijk te richten (Geachte heer... of Geachte mevrouw...). Zorg
ervoor dat je wel zeker bent over het geslacht van degene waar je aan schrijft.
Een dame aanschrijven als: "Geachte heer..." staat wat slordig. Een belletje
vooraf is nooit weg.
Spreek nooit iemand met de voornaam
aan, ook al ken je degene aan wie je de brief schrijft persoonlijk.
Als je, naast je C.V., besluit één
of meerdere bijlagen mee te sturen, stuur dan nooit originele documenten mee,
maar stuur een kopie. Stel je voor dat je je originele diploma kwijtraakt.
Vermeld onderaan de brief welke bijlagen je hebt meegestuurd.
Gebruik geen P.S. Een P.S. betekent dat je niet goed hebt nagedacht tijdens het
schrijven van je brief.
Samenvattend:
-
'Ken' de baan die je wilt en het
bedrijf waar je solliciteert
-
Schrijf kort, bondig en
foutloos, maar vooral pakkend en leesbaar
-
Je brief bevat in ieder geval de
volgende elementen: afzender, plaats en datum, geadresseerde, aanhef, reden
brief (eerste alinea), motivatie, geschiktheid, afsluiting met handtekening
en eventueel bijlage(s).
-
Adresseer bij voorkeur
persoonlijk
-
Stuur geen originele documenten
mee
-
Gebruik geen P.S.
Solliciteren - Uitgenodigd... En dan?
Goed. Je zag dus die passende vacature. Je hebt je goed voorbereid, wat
dingetjes uitgezocht over de betreffende vacature en het bedrijf dat die baan in
de aanbieding heeft. Misschien heb je al telefonisch contact gehad. Je brief is
verstuurd. En dan word je uitgenodigd voor een gesprek. De laatste hindernis.
-
'Waarom wil je deze
baan?' - over voorbereiding
- Goed gepresenteerd is half
geschoren
- Tot slot: losse tips
'Waarom wil je deze
baan?' - over voorbereiding
Wat voor de hele procedure geldt, is bij het gesprek ook van belang: zorg ervoor
dat je goed voorbereid bent. De uitslag van een sollicitatiegesprek is niet te
voorspellen, maar wel te beïnvloeden. Jouw voorbereiding speelt hierbij een
belangrijke rol.
Wanneer je aan het voorbereiden bent, probeer dan zelf een aantal vragen te
bedenken die je kunt verwachten. Bedenk daarna de antwoorden die je gaat geven.
Op deze manier verslik je je niet in de 'waarom-vraag'; deze wordt geheid
gesteld. Jij hebt natuurlijk allang nagedacht over wat je in het aangeboden werk
zo aantrekkelijk lijkt. Denk verder bijvoorbeeld aan:
· Waarom ben je bij uw vorige
werkgever weggegaan?
· Waarom ben je al zolang werkloos?
· Ben je niet wat jong/oud voor deze baan?
· Wat is je sterkste/zwakste kant?
· Waarom zouden we jou voor deze baan moeten nemen? Waarom niet?
· Heb je kinderen?
· Wat wil je verdienen?
Neem je c.v. mee...
Als je bent uitgenodigd voor een gesprek zonder een brief te hoeven schrijven,
kan er naar je c.v. gevraagd worden. Wanneer je je goed hebt voorbereid heb je
dat dan maar mooi 'toevallig' meegenomen.
... en bedenk zelf vast wat vragen!
Misschien heb je zelf ook het één en
ander te vragen. Zorg dat je een lijstje met vragen bij de hand hebt, over
bijvoorbeeld de inhoud van de baan, de werktijden, opleidingsmogelijkheden ,
promotiekansen en dergelijke. Begin trouwens niet meteen over je salaris, over
toeslagen of over een auto van de zaak. Wacht hiermee tot aan het einde van het
gesprek. Als de werkgever er zelf dan niet over is begonnen, kun je het ter
sprake brengen. Het is vrij normaal dat ná bespreking van de inhoud van het werk
de beloning ervan ook aan bod komt. Zorg dat je pen en papier bij je hebt, èn je
agenda natuurlijk.
Omdat je je goed hebt voorbereid weet je precies waar je wordt verwacht voor je
gesprek. Je weet ook hoe je er moet komen en hoeveel tijd het je kost om er te
komen. Vanzelfsprekend heb je genoeg strippen op je kaart of genoeg benzine in
je auto. Je weet van tevoren welke kleding je gaat dragen, en je hebt ervoor
gezorgd dat die kleding schoon is. Zitten alle knopen er nog aan? Je vertrekt
ruim op tijd, want haast veroorzaakt onnodige stress.
Goed gepresenteerd is half
geschoren
De eerste vier minuten van het gesprek kunnen doorslaggevend zijn. De uiterlijke
kenmerken vallen altijd direct op, hoe irrelevant het ook klinken mag. De
Amerikaanse psycholoog Mehrabian stelt zelfs dat de eerste indruk binnen 40
seconden gemaakt is. Zorg ervoor dat die goed is, dus.
Uit onderzoek is gebleken dat veruit
de meeste werkgevers van mening zijn dat de presentatie van de sollicitant zeer
belangrijk is. Ruim de helft van de ondervraagden vermoedde dat een sollicitant
die zichzelf goed kan presenteren, ook goed zal presteren. Werkgevers zijn vaak
op zoek naar personeel dat 'bij het behang past'.
Dus:
Let dus op je gedrag, je stem, een eventueel dialect en je uiterlijk. Trek
liever niet je oude kloffie aan onder het mom van 'ze moeten me maar nemen zoals
ik ben'. Waak er echter voor niet overdressed te zijn. Pas je aan aan je
gesprekspartner. Gebruik lichte make-up, geen al te zware luchtjes. Wees
spaarzaam met juwelen.
Tot slot: losse tips
Gedurende de eerste fase van het gesprek zal de werkgever proberen je een beetje
op je gemak te stellen. Je mag het drankje dat je aangeboden wordt gerust
accepteren. Ga pas zitten als je een plaats krijgt aangeboden. Let op je
houding: ga rechtop of licht voorovergebogen zitten met je borst vrij en je
handen boven tafel. Ontspan je; de gesprekken die het beste verlopen, spelen
zich af in een min of meer informele sfeer. Houdt je antwoorden zakelijk en
kort. Als je de ander af en toe recht in de ogen kijkt, maak je een eerlijke(r)
indruk. Als je te maken hebt met verschillende partners is het raadzaam om ze om
de beurt even aan te kijken. Als je in paniek raakt, neem dan even de tijd om
adem te halen of wat te drinken. Laat je niet wegsturen, maar neem aan het einde
van het gesprek zelf initiatief om te vertrekken. Overigens mag je best (voor je
eigen gemoedsrust) vragen naar het verloop van het gesprek.
Samenvattend:
-
Bij de voorbereiding:
-
Maak een lijstje met te
verwachten vragen, en de antwoorden daarop
-
Maak een lijstje met vragen voor
de werkgever
-
Neem je c.v. mee
-
Vergeet je agenda niet
-
Is je vervoer geregeld?
-
Is je kleding schoon en heel?
-
Wat betreft het gesprek:
-
Je eerste indruk is
doorslaggevend!
-
Zorg dat je er verzorgd, maar
niet overdressed uitziet
-
Wees spaarzaam met sieraden en
luchtjes
-
Let op je houding
-
Ontspan je
-
Houd je antwoorden zakelijk en
kort
-
Begin niet meteen over salaris
o.i.d.
Solliciteren - Netwerken, de basis van verantwoord solliciteren
Werk moet je zoeken; het komt niet op je afwaaien. Je zoekt het in de krant, op
Internet, op het arbeidsbureau, op het uitzendbureau... òf via-via.
De eerste stap bij het concreet
zoeken naar (nieuw) werk bestaat uit netwerken. Misschien heb je er nog niet zo
bij stilgestaan, maar het eerste dat je doet als je op zoek bent naar werk is
het aanspreken van mensen. Je vertelt je partner dat je op zoek gaat naar werk,
je buurman, je sportmaatjes enzovoorts. Misschien heb je al eens ergens gewerkt,
en benader je je oude werkgever.
Maar ook het doorspitten van het telefoonboek of de Gouden Gids naar voor jou
interessante bedrijven hoort bij netwerken: je scherpt je contactenbestand aan.
Netwerken wil eigenlijk zeggen dat je je sociale contacten in stand houdt. En
dat doe je eigenlijk altijd, niet alleen maar wanneer je op zoek bent naar werk.
Netwerken is een dagtaak
Als je ècht fanatiek op zoek bent naar een baan, heb je daar een volledige
dagtaak aan. Er gaat aardig wat tijd zitten in het doorspitten van de vacatures
in de kranten, op internet en bij de verschillende bemiddelaars. Maar de
netwerker gaat nog verder dan dat: hij gebruikt ook zijn 'vrije tijd' om te
zoeken. De netwerker is vierentwintig uur per dag bezig met zijn speurtocht naar
ingangen voor passend werk.
Een netwerker zoekt naar ingangen, niet naar een baan
Netwerken doe je niet door het vriendje te worden van de zoon van de baas, of
door aan iemand, waarvan je toevallig weet dat deze een bedrijf leidt, te vragen
of hij of zij een baan voor je heeft. De netwerker is een voorzichtig mens dat
niet op zoek is naar werk, maar naar manieren om aan werk te komen. Zo zal de
netwerker niet vragen 'Heb jij misschien een baan voor me?', maar meer iets in
de richting van 'Hoe zou ik het nu eens kunnen aanpakken om...', of 'Als ik aan
jullie bedrijf een sollicitatiebrief richt, aan wie zou ik dat dan het beste
kunnen doen?'
Netwerken is tweerichtingsverkeer; het is raadzaam om je netwerk warm te houden.
Je contactpersoon wil graag op de hoogte gehouden worden. Had je wat aan zijn
informatie? Heeft het noemen van zijn naam nog enig effect gehad? Hij heeft voor
de informatie die je van hem hebt gekregen, zijn eigen netwerk aangesproken. Jij
kunt hem nu vertellen of dat nog naar behoren functioneert.
Wees de werkgever te vlug af!
Als je netwerk eenmaal begint te werken, krijg je misschien wel een tip over een
bepaalde vacature die vrij komt, of dreigt te komen. Wanneer je in zo'n geval de
betreffende werkgever benadert, geef je in ieder geval aan dat je erg
gemotiveerd bent. Bovendien zit geen enkele werkgever te wachten op weer zo'n
slopende selectieprocedure. Weer een paar honderd van die brieven! Een netwerker
kan hem een hoop kosten en moeite besparen. Wees de werkgever te vlug af!
Netwerken is leuk
Het opbouwen van netwerken wordt vaak eng gevonden. Veel mensen vinden het
moeilijk om iemand zo gericht over zichzelf te benaderen. Het is vooral een
kwestie van aan de slag gaan en wennen. Dan zul je vanzelf merken dat netwerken
een hele leuke manier is om je kans op een baan te vergroten. Bedenk voor jezelf
maar eens een situatie waarbij je anderen advies geeft, omdat je op een bepaald
terrein meer kennis hebt dan de ander. Dit doe je vast met veel plezier en
inzet. Wedden dat dit ook geldt voor de persoon die je benadert om te netwerken?
Samenvattend:
-
Netwerken doe je
vierentwintig uur per dag
-
De eerste stap bij het zoeken
naar werk bestaat uit netwerken
-
De netwerker is niet op zoek
naar werk, maar naar manieren om aan werk te komen
-
Netwerken is
tweerichtingsverkeer
-
De netwerker is de werkgever te
vlug af
Solliciteren - De Sollicitatiecentra
Om je te helpen bij het zoeken naar passend werk zou je eens kunnen aankloppen
bij één van de Sollicitatiecentra. De begeleiding die het Sollicitatiecentrum je
te bieden heeft, dient maar één doel: jou zo snel mogelijk aan passend werk te
helpen.
De Sollicitatiecentra zijn bestemd voor werkzoekenden die klaar zijn voor de
arbeidsmarkt, maar wel wat hulp kunnen gebruiken bij het solliciteren. Inmiddels
hebben al duizenden gemotiveerde werkzoekenden een training gevolgd bij dit
succesvolle initiatief van het arbeidsbureau. De meeste van hen hebben
ondertussen werk gevonden, waarvan zij zelf van mening waren dat het goed
aansloot bij hun interesses en capaciteiten.
Het Sollicitatiecentrum werkt! Maar voor wie?
Om voor een training bij een Sollicitatiecentrum in aanmerking te komen, hoef je
geen bepaalde (voor-)opleiding te hebben gehad, of een bepaalde werkervaring op
te hebben gedaan. Je moet echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
· je moet werkloos zijn, èn
ingeschreven staan bij het arbeidsbureau
· je moet actief op zoek zijn naar werk en enige ervaring in solliciteren hebben
· je beroepswens sluit aan bij je capaciteiten en biedt mogelijkheden op de
arbeidsmarkt
· je beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift
· je bent beschikbaar voor de hele training en vindt het prettig om in groepen
te werken
Sollicitatietraining
De sollicitatietraining duurt vijf weken en neemt vier halve dagen per week in
beslag. Om je een beeld te geven van je sterke kanten en je kwaliteiten, begint
de groepsgewijze training met een inventarisatie hiervan. Verder wordt er
aandacht besteed aan het ontwikkelen en verbeteren van vaardigheden als
vacatureanalyse, het schrijven van C.V.'s en sollicitatiebrieven en het
voorbereiden en het oefenen van sollicitatiegesprekken. Omdat netwerken een
belangrijk aspect van solliciteren is geworden, komt dit onderdeel tijdens de
training ook uitgebreid aan bod. Na afloop van de training neem je deel aan de
wekelijkse bijeenkomsten met je groep.
Workshops
Als je een training van vijf weken
te lang vindt, maar wel behoefte hebt aan zinvolle tips van deskundigen om je
persoonlijke of schriftelijke presentatie te verbeteren, dan heb je misschien
iets aan één van de workshops 'brieven' of 'gesprekken'. Deze workshops duren
een halve dag en vinden één keer in de maand plaats. Voor deelname aan de
workshops moet je ook staan ingeschreven staan bij het arbeidsbureau.
Deelname aan de sollicitatietrainingen of de workshops kan in sommige gevallen
worden vergoed door het arbeidsbureau.
Wil je meer weten over de verschillende Sollicitatiecentra? Neem dan even
contact op met het arbeidsbureau.
Werk zoeken via intermediairs
Om de vraag naar en het aanbod aan werk op elkaar af te stemmen zijn er diverse
bemiddelaars. Deze schakels tussen vraag naar en aanbod van werk noemt men de
intermediairs.
Wanneer je eigen netwerkbestand van familie, vrienden en (oud-) collega's je
niet direct aan werk kan helpen, en de Gouden Gids of de (lokale) krant al
evenmin resulteert in een baan, kun je de hulp van intermediairs inroepen.
Intermediairs zijn er in verschillende soorten. Ze helpen personeel aan werk of
bedrijven aan personeel (zenden uit of bemiddelen), òf voorzien bedrijven van
personeel en materiaal (faciliteren). Je kunt intermediairs onderscheiden in:
· de arbeidsbureaus
· de uitzendbureaus
· de detacheringsbureaus
· de loonwerkers
· de bureaus voor werving en selectie
· de headhunters
· de outplacementbureaus
Je kunt ook zoeken naar (nieuw) werk
bij:
· je eigen netwerk
· de website van Rregionaal Werk
- de krant van Regionaal Werk
De arbeidsbureaus
De belangrijkste taak van de arbeidsbureaus is om werkgevers aan personeel en
werkzoekenden aan passend werk te helpen (liefst in vaste dienst). Om dit doel
te verwezenlijken biedt het arbeidsbureau verschillende diensten aan. Afgezien
van advies aan haar klanten over hoe deze het beste aan werk of personeel kunnen
komen, informeren de arbeidsbureaus werkzoekenden en werkgevers over hun
individuele mogelijkheden en de situatie op de regionale arbeidsmarkt. Ook kun
je er terecht wanneer je vragen hebt op het gebied van je loon,
arbeidsvoorwaarden, vooruitzichten en scholingsmogelijkheden. Stap eens binnen
bij de vestiging bij jou in de buurt.
Sollicitatieplicht
Iedereen kan bij het zoeken naar werk de hulp van het arbeidsbureau inroepen.
Sterker nog, wanneer je werkloos bent ben je verplicht om je als werkzoekende in
te schrijven bij het arbeidsbureau. Dat wil zeggen, als je tenminste voor een
uitkering in aanmerking wilt komen. Als je werkzoekend bent en het arbeidsbureau
heeft een baan voor je gevonden, ben je verplicht hierop te solliciteren. De
bemiddeling door het arbeidsbureau kost jou niets. De kosten hiervan worden
betaald door het Rijk.
De uitzendbureaus
De taak van de uitzendbureaus lijkt veel op die van de arbeidsbureaus. De
uitzendbureaus bemiddelen ook, maar hier ligt de nadruk op het vinden van
tijdelijk(e) werk(nemers), in tegenstelling tot bij de arbeidsbureaus.
Proeftijd
Uitzendbureaus zijn bij uitstek
geschikt om je te oriënteren op de arbeidsmarkt. Als uitzendkracht kun je in
korte tijd een hoop ervaring opdoen in diverse functies bij verschillende
bedrijven. Bovendien werkt een uitzendbaan nog wel eens als aanloop naar een
vaste baan. Uitzendkrachten krijgen regelmatig na een poosje een contract
aangeboden. Je zou je uitzendbaantje kunnen zien als een proeftijd.
Goedkoop en gemakkelijk
Uitzendkrachten zijn voor bedrijven goedkoop om in te huren. Daarnaast zijn ze
gemakkelijk: bedrijven kunnen elk gewenst moment aan vakkundig personeel komen
voor al dan niet bepaalde tijd, zonder de rompslomp van de wervings- en
selectieprocedure.
Een andere redenen van de groeiende vraag naar uitzendkrachten is dat het voor
werkgevers steeds ingewikkelder wordt om personeel in vaste dienst te ontslaan.... maar wel degelijk met rechten!
Ook uitzendkrachten hebben een cao, want ook als uitzendkracht heb je bepaalde
rechten. In je cao staan deze omschreven. Wist je al dat je als uitzendkracht de
overeengekomen 'arbeidsverhouding' te allen tijde kunt verbreken? Overigens ben
je wel verplicht om dat direct even te melden aan het uitzendbureau. Zij moeten
namelijk voor vervanging zorgen.
Hier zit wel weer een keerzijde aan. Zolang je nog geen twee maanden voor een
bepaald bedrijf hebt gewerkt, kan het uitzendbureau de arbeidsverhouding per
direct beëindigen. Na deze periode heeft het uitzendbureau te maken met een
aanzegtermijn, die varieert tussen 4 en 22 werkdagen.
Wanneer je voor een uitzendbureau werkt, mag je dan nooit langer dan een jaar
bij dezelfde werkgever werkzaam zijn. Ben echter langer dan 1 jaar in het zelfde
bedrijf op uitzendbasis in dienst, dan is de werkgever verplicht je een contract
aan te bieden.
Wanneer je in zee gaat met een uitzendbureau krijg je een exemplaar van de cao
voor uitzendkrachten. Het kan geen kwaad deze eens goed te bestuderen.
Als werkzoekende kost bemiddeling door het uitzendbureau je niets. De kosten
hiervan worden betaald door de werkgever die het personeel aanneemt.
De detacheringbureaus
Detacheringbureaus voorzien andere bedrijven van personeel dat bij de
detacheringbureaus in al dan niet vaste dienst is. Een veel voorkomende vorm
van detachering is het uitzenden van personeel naar een ander bedrijf in het
buitenland, bijvoorbeeld als onderdeel van een opleidings- of
trainingsprogramma, of in het kader van een project in het buitenland.
Een detacheringovereenkomst wordt afgesloten in overleg met de detacherende
organisatie waar je in dienst bent, waardoor je dus wordt uitgeleend of
gedetacheerd. Dit kan zijn voor de duur van een project òf voor een bepaalde
periode. Als je in dienst voor onbepaalde tijd wilt komen, dan is het een
kwestie van solliciteren bij de organisatie waar je bent gedetacheerd of
tijdelijk geplaatst.
Detachering is er in verschillende vormen. Zo zijn er:
· 'zuivere' detacheringvormen: detachering met een specialistisch karakter. Dit
is de meest voorkomende vorm van detachering. Toezicht en leiding liggen bij de
uitlener. Bij de inlener is sprake van ongebruikelijke arbeid, gekoppeld aan een
bepaald project voor een bepaalde duur. Bijvoorbeeld: arbeidspools in de haven
of beveiligings- en schoonmaakwerkzaamheden bij derden.
· 'onzuivere' detacheringvormen: het tegen vergoeding ter beschikking stellen
van werknemers aan een ander bedrijf. De werknemers verrichten arbeid die
gebruikelijk is in het inleenbedrijf. Als werknemer kan je op verschillende
manieren gecontracteerd zijn. Deze vorm komt steeds vaker voor, waarbij de
werknemer vaak een arbeidsovereenkomst heeft met het detacheringbureau.
· mengvormen
Uitzending door een bemiddelingsbedrijf kost de werknemer niets. De kosten
worden betaald door het inleenbedrijf.
De loonwerkers
De loonwerkers werken op projectbasis, waarbij het uitleenbedrijf een volledig
pakket met machines en personeel levert. Dit gebeurt veel in bijvoorbeeld de
agrarische sector. Agrariërs huren wel eens loonwerkers in tijdens bijvoorbeeld
een rooiperiode. Hierdoor hoeven zij zelf de grote (en dure) machines die
hierbij nodig zijn, niet zelf aan te schaffen.
Als loonwerker ben je in dienst van het loonbedrijf. De arbeidskosten van de
loonwerkers worden betaald door het bedrijf dat van de diensten van de
loonwerkers gebruikt maakt.
De bureaus voor werving en
selectie
Deze bureaus bemiddelen in zeer gespecialiseerd personeel, dat men zo gauw niet
zoekt in de bestanden van de arbeids- of uitzendbureaus. Soms wil een bedrijf
bijvoorbeeld niet dat een vacature openbaar wordt, of wil niet aan een wervings-
en selectieprocedure.
Als werknemer kosten de diensten van het bureau voor werving en selectie niets.
Een werkgever moet er echter een hoge prijs voor betalen.
De headhunters
Headhunters zijn geen officiële intermediairs. Zij worden benaderd door
bedrijven om zeer gespecialiseerd personeel op te sporen en eventueel weg te
trekken bij andere bedrijven. Headhunters hebben doorgaans geen vergunningen om
te bemiddelen.
De kosten die de headhunter maakt, worden betaald door het bedrijf dat van zijn
diensten gebruikt maakt.
De outplacementbureaus
De outplacementbureaus bieden professionele hulp bij het vinden van een andere
baan, bijvoorbeeld na ontslagaanzegging. Wanneer een bedrijf grote groepen
mensen laat afvloeien, om wat voor reden dan ook, kan het ervoor kiezen de hulp
van een outplacementbureau in te roepen, om toch na het ontslag enige zorg te
dragen voor de toekomst van de ontslagene(n). De voormalige werknemer heeft
hierbij inspraak met betrekking tot de keuze van het bureau.
De kosten van de bemiddeling door de outplacementbureaus worden betaald door het
bedrijf dat van de diensten van het bureau gebruikt maakt.